9 RÅD TIL AT SLUTTE LIDT MERE FRED MED DIN KROP

- direkte fra fatcamp!





Af Emilie Morgan | 17. januar 2020 | yellow beets



I sommers havde jeg den fantastiske oplevelse at være på fatcamp i North Carolina USA. Campen bliver hvert år arrangeret af Annette og samler omkring 50 tykke mennesker, der i løbet af en uge deler oplevelser, healer, griner, danser og forsøger at aflære al det had til egne kroppe, som man i løbet af livet på forskellig vis har opsamlet. Præmissen for at jeg og fire andre seje danske kvinder, kunne være med, var at det blev lavet til en serie, der hedder Idas Fede Fatcamp som kan ses på dr tv.


Det har været en intens oplevelse, og vi er alle meget glade for den betydning programmet har for en masse mennesker. Det her med at slutte fred med sin krop er dog en evig proces, og derfor vil jeg gerne dele 9 råd og refleksioner, som jeg har gjort omkring min oplevelse som tyk person på fatcamp – måske kan du bruge dem til at slutte bare lidt mere fred med din krop.





Foto: Katelyn Scott



1. Tal om det

Det har været en kæmpe lettelse for mig at dele mine tanker og oplevelser om mig selv og min krop. Især det her med at føle sig ensom har fyldt og fylder stadig meget. Men det at dele det med sin familie, venner eller online fællesskaber gør at man føler en lettelse, og at man ikke er alene i verden om at have de svære følelser. Vi lever også i en tid, hvor der er meget fokus på succes og udvikling – helst i den gode retning. Det er vigtigt, at vi tør være mere sårbare, græde mere foran hinanden og fortælle, hvor kaotisk livet til tider er. At vi rummer flere sider, som også er trætte, triste og bitre – og de følelser må gerne være her.


2. Vær mild og empatisk overfor dig selv

Man hører ofte det her med, at man bare skal elske sig selv, og det skulle så være nøglen til glæde, et godt job, en lækker kæreste og evig lykke. Men livet er altså mere messy end det! Det er faktisk helt okay ikke at elske sig selv, det har i stedet hjulpet mig at prøve blot at være mere mild og empatisk overfor mig selv. Erkendelsen kom egentlig af at se andre, der lignede mig, fortælle hvor hårdt de talte til sig selv! Al den empati jeg følte for dem, har jeg øvet mig i også at give til mig selv. Jeg er begyndt på en dårlig dag i stedet at tænke: ”jeg ser okay ud i dag, og jeg har fornuftige regnbukser med i tasken, for det ligner lidt, at det godt ku’ regne.” Det er sørme selvomsorg at sørge for, at man kommer så godt igennem dagen som muligt. Jeg øver mig også i det her med at acceptere, at jeg ikke kan præstere i alt, og at jeg også må sige fra, hvis jeg ikke har overskuddet og i stedet bare ligge i min seng med 4 forskellige tæpper over mig og høre ABBA’s Greatest hits.


3. Sig fra overfor bullshit!

I vores hverdag skal man høre på meget forskelligt bullshit om kroppen. Både fra medier, men også på arbejdet, studiet og sammen med venner og familie kan det dukke op. Det kan være din slanke veninde og hendes kæreste, der taler om, at de vist er blevet lidt tykke og nu skal de altså starte i fitness. Eller når en har bagt kage til klassen og flere så taler højlydt om, at de ikke burde tage et stykke mere, de skal jo passe på vægten. Eller når der er en, der laver en joke om, hvor dumme tykke mennesker er. I alle disse situationer ligger der en grundantagelse om, at det at blive eller være tyk er dårligt - og det er faktisk tykfobisk. Sig fra! Man må gerne dræbe den dårlige stemning og sige: ”jeg synes ikke, at der er noget galt med at være tyk, så jeg ville sætte pris på at du holdt dine negative opfattelser for dig selv” (eller hvordan du nu har lyst til at sige det.) Det giver en kæmpe styrkefølelse at stå op for sine overbevisninger, og jo mere vi sammen kan skabe positive måder at tale med og om hinanden, jo mere inkluderende bliver et fællesskab.


4. Definer din sundhed og grænser

Der hersker en meget overfladisk kultur, der handler om at bedømme mennesker ud fra udseende. Det samme er sket med sundhed. Men sundhed er meget mere komplekst end et tal på en vægt. Man kan sagtens være tynd eller tyk og sund eller usund, da sundhed ikke kan bedømmes ud fra kroppens udseende. Begynd i stedet selv at mærke efter, hvad der er godt for dig. Spis og bevæg dig som din krop har brug for, selvom det kan være svært, da mange af os har fået ødelagt vores forhold til mad og motion af diverse slankekure, der ikke virker. Start i terapi hvis du har brug for det og kan det.





Foto: Katelyn Scott



5. Opløft andre

Lige fra første sekund på campen blev der skabt en kultur om at rose hinanden. Det var måske en typisk amerikansk måde at være på – but oh! It worked! Vi blev alle meget glade for den ros, vi fik, men kunne også mærke styrken i at rose og opløfte hinanden. I stedet for at konkurrere om at være smukkest eller bedst, så styrkede vi hinanden. Det har jeg virkelig prøvet at tage med mig og huske at rose folk i min omgangskreds for dem, de er som personer.


6. Vær #formeget

Tillad dig selv at tage plads, tillad dig selv at tage noget orange på eller en fjerboa eller et par kæmpe øreringe. Vær lidt ekstra, vær lidt mere, vær lidt for meget. Syng karaoke på baren, dans selvom du ikke er fuld – kort sagt, bare tillad dig selv at give slip på kontrollen og have det sjovt.


7. Kram dig selv og sig ”det skal nok gå”

Sorry, jeg prøvede at undgå at blive corny men altså… Tag fat om dine lår, tag fat om din mave og kram det hele kærligt og hvisk, at: ”Vi to, vi skal nok klare den.” Det virker måske fjollet i starten, men det handler egentlig om at opbygge et godt forhold til sin krop.


8. Kræv mere repræsentation

Det har en kæmpe betydning for mennesker at kunne se sig selv spejlet i det omkringliggende samfund og have en følelse af at blive hørt. Instagram er et fantastisk medie til at finde mennesker, der er tykke, queer, ikke kapable, ikke hvide med mere og som er både seje, ærlige og kærlige. Find dem, følg dem og løft deres stemme. Kræv af din underviser at de bruger mere varierede eksempler på mennesker i deres oplæg (en god tommelfingerregel kan være, at det ikke kun skal være trænede hvide mænd). Kræv af tv og filmskabere at de bruger et mangfoldigt hold både bag kameraet, til at skrive historierne og foran til at spille dem.


9. Bliv aktivist

Din stemme er vigtig og du kan være med til at ændre på de strukturer og tendenser i samfundet, der diskriminerer bestemte mennesker på baggrund af deres krop eller hudfarve. Du kan blive aktivist ved at lave events eller fællesskaber der hylder mangfoldighed, skrive et vredt brev til aviserne eller brug instagram til at dele dine meninger om, at alle kroppe fortjener at blive behandlet lige. Hvis du selv har mange privilegier og let får din stemme hørt, så vær god til at tale andres sag eller giv dem plads, hvis du kan. Vær en god allieret <3



find os på diverse sociale medier





+45 31 52 31 21



yellowbeanmag@gmail.com

yellow bean er norm- og systemkritik om alt - til alle