er det ikke på tide, at vi skifter janteloven og "den nordiske forsigtighed" ud med empati?





Af Molly Gerlow Tornbjerg | 9. december 2019 | essay



”Du skal ikke tro, du er noget”. Sådan lyder Jantelovens centrale budskab. Dette er dybt indgroet i det danske samfund. Vi er påpasselige med ikke at fylde for meget i et rum, og dermed dømmer vi let dem, der gør.


Hvis man kigger på den offentlige debat, kan nogen blive decideret forargede over glade og positive mennesker. Kristoffer Lind, vært på 24syv, kommenterede for eksempel på en video af dansende mennesker fra Alternativet, som han mente mindede om en sekt, og han blev irriteret over, hvor ”lalleglade” de var. Han udtalte: »Jeg vil gerne have, at folk lukker sig mere ind, læser nogle flere bøger og holder deres kæft.«


Hvordan kan det provokere nogle mennesker, at andre udtrykker glæde, og for den sags skyld, andre følelser? Greta Thunbergs vrede i sin tale til FN’s klimatopmøde forargede for eksempel også mange i den danske debat.





Foto af Molly Gerlow Tornbjerg



Som Judith Butler sagde i en talk på Heartland Festival i foråret, så er vi i en tid, hvor alle generelt reagerer på alting.


Janteloven blev skrevet af Aksel Sandemoses i romanen ”En flyktning krysser sitt spor” fra 1933. Den Store Danske skriver om Janteloven:


”Den hyppige brug af begrebet antyder, at Janteloven er indgået som en del af danskernes ironiske selvopfattelse, og den citeres ofte som udtryk for kollektivets pres på og begrænsning af det enkelte individ.

De sociale spilleregler, som Janteloven er en konkret kodificering af, kan med en antropologisk vinkel opfattes som udsprunget af en generel nordisk forsigtighed, når det gælder at fremhæve sin egen eller prise andres lykke. Dens rødder kan spores til den gamle nordiske forestilling om, at lykken sikres gennem visse forsigtighedsregler; gennem beskeden adfærd undgår man andres misundelse, mens derimod "hovmod står for fald".”


Generelt set kan man sige, at vi er et folkefærd, som er meget påpasselige med, hvordan vi agerer og udtrykker os af frygt for, hvordan andre mennesker opfatter os. Jeg har det med frygt, som jeg har det med plantevanding: Vander du jævnligt en plante med noget nærende som vand, så vokser den sig stor, flot og bliver en selvsikker plante, som med tiden kan give stiklinger, som kan danne nye planter. Vander du en plante med gift eller vander du den slet ikke, så visner og dør den.



Frygt er en begrænsende forsvarsmekanisme, som er en uundgåelig del af det at være menneske, fordi vi rent evolutionært engang brugte den til at beskytte os for at kunne overleve. Så hvis man ikke kan undgå den, hvordan håndterer man den så?


Lad os lige genopfriske Janteloven.



Jantelovens 10 bud lyder som følger:

1. "Du skal ikke tro, du er noget."

2. "Du skal ikke tro, at du er lige så meget som os."

3. "Du skal ikke tro, at du er klogere end os."

4. "Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os."

5. "Du skal ikke tro, at du ved mere end os."

6. "Du skal ikke tro, at du er mere end os."

7. "Du skal ikke tro, at du dur til noget."

8. "Du skal ikke le ad os."

9. "Du skal ikke tro, at nogen bryder sig om dig."

10. "Du skal ikke tro, at du kan lære os noget."


Alle 10 bud er nedladende, fordømmende og det gentagende, begrænsende ’ikke’ lugter af frygten for, hvad der ville ske uden det ’ikke’. Derfor har jeg omskrevet Janteloven til Fjanteloven. Humor og kærlighed er to midler, som tit kan opløse frygt og skam.


Fjantelovens 10 bud lyder som følger:

1. Du skal tro, du er noget.

2. Du skal tro, at du er lige så meget som os.

3. Du skal tro, at du er lige så klog som os.

4. Du skal bilde dig ind, at du er lige så god som os.

5. Du skal tro, at du ved lige så meget som os.

6. Du skal tro, at du er lige så meget som os.

7. Du skal tro, at du dur til noget.

8. Du skal le med (ikke ad) dig selv og andre.

9. Du skal tro, at nogen bryder sig om dig.

10. Du skal tro, at du kan lære andre noget.


Frygt og skam avler frygt og skam, hvilket er mere begrænsende end udviklende. Udvikling kan skabe og fremprovokere frygt og skam, men rummer man den, giver den plads og lader sig selv blive set, kan man også komme udover den. Kærlighed og empati kan forvandle frygt til frihed, og jeg tror på, at det er derfra, vi som samfund skal skabe udvikling.


Kilde: http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Nyere_motivskikkelser/Janteloven



find os på diverse sociale medier





+45 31 52 31 21



yellow bean er norm- og systemkritik om alt - til alle