nyliberalismen har ikke noget tøj på





Tekst af Mads Thunestvedt | Illustration af Malene Bille | 13. april 2020 | Klumme



Vi kender alle historien om Kejserens Nye Klæder. Om de to syersker som narrer kejseren, dovner den af for lønnen og afleverer banebrydende og topmoderne gennemsigtige klæder til kejseren. Og vi kender alle barnet, der har undgået socialiseringens og indoktrineringens pres, som til alles forbløffelse råber, “ se, kejseren har ikke noget tøj på”.


I de her måneder er Coronaen barnet, som afslører at kapitalismen og det deregulerede og hyberfinansialiserede markedssystem ikke har noget tøj på. Det afslører at samfundet ikke holdes oppe af værdipapirer, aktiekurser og spekulation, men af sygeplejersker, lærere og SOSU’er. Det afslører, at vores nuværende økonomiske system er bygget op af forbrug, af konstant værdioptimering og kortsigtede løsninger på verdens udfordringer. Det afslører med økonomen Joseph Stiglitz ord “alt det, vi ikke kan overlade til markedet”.





I Kejserens Nye Klæder er barnet den eneste som kan gennemskue, at det altsammen er snyd og bedrag. Måske kan vi i denne tid alle lære lidt af barnets måde at se verden på, og kalde en nøgen kejser for nøgen og nyliberalismen for blind tillid til markedet. For det er vel ikke så underligt, at man ikke er sin “egen lykkes smed”, når ens liv afhænger af hvordan ens næste opfører sig? Eller at nedskæringer efter nedskæringer på sundhed efterlader for få hospitalssenge? Eller at ulighed skaber flere sårbare mennesker i en krisesituation som nu? Det er som Noam Chomsky siger i et interview på mediet Thruthout.org *, “der er ikke 1 profit i at forebygge en katastrofe”. Og både kejserens syersker og nyliberalismen lurer på den hurtige profit, uden at skele til samfundet som helhed.


Vi kan med virussens hjælp anskue et samfund, hvor vi erkender, at vi har en økonomisk system som primært er drevet af merforbrug i det private og besparelser i det offentlige. Derfor står det jo egentlig mere klart nu end nogensinde før, at vi igen skal finde et balancepunkt i det vi som (for)brugere giver værdi. Det er med andre ord tid til at gøre op med det herskende dogme at privatforbruget skal trække os ud af krisen. Det er tid til at råbe: “se, kapitalismen har ikke noget tøj på”


*findes oversat til dansk her



find os på diverse sociale medier





+45 31 52 31 21



yellow bean er norm- og systemkritik om alt - til alle