priser er pis og papir





Af Mads Thunestvedt | 29. januar 2020 | essay



Når vi trasker gennem Strøgets januarudsalg, og leder efter de bedste tilbud. Grubler over pengepungens størrelse, tjekker og vurderer priser, er det sjældent at vi tænker over den reelle pris på det vi køber. Er sweateren virkelig kun 500 kroner værd? Koster iphonen i virkeligheden 5000 kroner og kan det passe at de 700 kroner for de nye Nike sneaks er godt givet ud? Mainstreamøkonomer vil nok feje spørgsmålene under gulvtæppet med argumenter som udbud og efterspørgsel, at ingen vil sælge noget som de ikke profiterer på og Den Usynlige Hånd*, der på magisk vis justerer og balancerer priser overalt. Men spørgsmålet om værdi og prisdannelse måske ikke er så ligetil, som økonomer gør det til. Mest væsentligt regner argumenterne ikke bæredygtighed ind i vurderingen.





Visuelt: Alf



De tager det for givet, at man bare kan hente noget mere op for undergrunden. Ej heller tager økonomerne slavelignende forhold med i regnestykket, hvor tankegangen “ude af øje, ude af sind” er dominerende. Disse ting er altafgørende for hvorfor sweateren koster 300 og ikke 1000 kroner eller iphonen, som ifølge nogle økologiske/økonomiske estimater potentielt burde koste 30.000, hvis jordkloden og gode arbejdsforhold blev taget i betragtning. Det illustrerer på simpel vis hvordan et socialt opbygget system som prisdannelse både kan koste menneskeliv og økologiske katastrofer samt fastholde et globalt magthierarki til fordel for den vestlige verdens forbrugere. For det er ikke vanskeligt at forestille sig, hvordan storkapitalen spiller lande og arbejdstagere ud mod hinanden i jagten på de laveste lønninger, den største forurening og den højeste fortjening. Derfor er der måske noget om snakken, når folk siger at “den eneste grund til at Den Usynlige Hånd er usynlig, er fordi den ikke findes”.



*Økonomisk metafor om, at enhver borger handler ud fra egeninteresse og dermed samfundets interesse.


Artiklen er udtryk for skribentens egen holdning.



find os på diverse sociale medier





+45 31 52 31 21



yellowbeanmag@gmail.com

yellow bean er norm- og systemkritik om alt - til alle